Neutrální šedý filtr 2000x od VFFOTO
Není tajemství, že při svém fotografování hojně využívám již řadu let neutrální šedé filtry a to hlavně z důvodu prodloužení expozice. Dosahuji tak přes den expozičního času v řádech desítek vteřin, je-li zamračená obloha i minut. Proto jsme těmto filtrům začali říkat v našem spolku fotopivo.cz filtry zdržovací. Bavíme-li se o pořádném „zdržování“ musí být filtr označen minimálně číslem 64x. Takový filtr pak prodlouží expozici o 6 EV a minutových expozic dosáhnete z kraje dne, tedy kolem východu nebo západu slunce. Chceme-li fotografovat úplně přes den, bereme většinou filtr s označením 1000x, který prodlouží expozici o 10 EV.
Pokud jste se už zde na začátku článku zasekli a chtěli byste proniknout do tajů dlouhých expozic hlouběji, přihlašte se na fotokurz dlouhá expozice ve staré Praze a přečtěte si proč používat ND filtry a jak časy dlouhých expozic měřit.
V roce 2016 začala česká firma VFFOTO vyrábět zcela zásadní novinku. Neutrální šedý filtr s označení 2000x. Filtr, který prodlouží expozici o 11 EV. Problematiky neznalý fotograf si řekne, to už je přeci jedno jestli 10 EV nebo 11 EV, ale věřte mi, jedno to není a za světlého dne může být tento rozdíl hraniční.
Něco málo technické specifikace
Jak se píše na webu výrobce, filtr na sobě má 14 antireflexních vrstev a nové nanovrstvy s nejpokročilejšími funkcemi. No, po technické stránce vůbec nevím, o čem píšou :-) ale pokud tvrdí, že vrstvy chrání před poškrábáním, asi mluví pravdu, protože se mi filtr za půl roku používání poškrábat nepodařilo. Také by na povrchu filtru měla méně ulpívat voda, což se náramně hodí při fotografování v dešti nebo v zimě při chumelenici.
Filtr je celkově velmi lehký a provedení rámečku vypadá kvalitně, je tenký (slim) a vyrobený z mosazi. Ani při ohnisku 16 mm na fotoaparátu Canon 5Ds (tedy full frame velikost čipu) filtr nezpůsoboval žádnou zásadní vinětaci.
Cena
Obrovská konkurenční výhoda tohoto filtru je nejen jeho kvalita, ale i cena. Aktuální cena B+W ND 1000x je pro průměr 77 mm cca 2700 - 3000 Kč. LEE Big Stopper se prodává okolo 4700 Kč (Je to vůbec možné? Před lety jsem jej kupoval za tři tisíce, a protože je to skleněná destička bez rámečku, koupil jsem si raději jeden záložní. Dobře jsem udělal!). Cena filtru ND 2000x VFFOTO GS je 2141 Kč.
Ceny jsem hledal 17. 1. 2017
Obrazová kvalita fotografie
Technická kvalita výsledné fotografie je pro mě (samozřejmě kromě samotného motivu a nálady snímku) velkou prioritou. Proto se snažím nakupovat kvalitní fotografické vybavení. U filtrů je důležité, aby nesnižovaly množství detailů, výslednou ostrost a kontrast. U velkých zavedených značek jako je B+W, Hoya nebo LEE se toho člověk nebojí a troufám si říct, že dlouhodobě je kvalita těchto výrobců na skvělé úrovni. A pak je tady spousta dalších méně či více kvalitních výrobců ze všech koutů světa, hodně toho je z Číny a dost často se přes takové filtry zkrátka fotografovat nedá.
Filtr od VFFOTO se sice v Číně vyrábí také, ale je to zářný příklad, že i v asijské zemi neomezených možností může vzniknout nejen levný, ale i kvalitní výrobek. Ale konec už nic neříkajícího popisu, podívejte se raději na stoprocentní výřezy z testovacích snímků, kde je kvalita v porovnání s ostatními filtry na první pohled patrná.
100% výřez ND filtr 2000x VFFOTO GS
100% výřez LEE Big Stopper 1000x
Testovací snímky jsem pořídil fotoaparátem Canon 5Ds a objektivem Canon EF 16-35mm f/4L IS USM na 35 mm, formát raw bez barevných úprav a bez doostření.
Barevný posun
Kdo již s neutrálními šedými filtry fotografoval, dá mi jistě za pravdu, že barevný posun je to nejhorší s čím se při dlouhých expozičních časech bojuje. Osobní dlouholeté zkušenosti mám s naprosto rozdílnými typy filtrů a to s B+W ND 1000x, který ujíždí do červena až do ruda a vyvážit rozumně barevnost je často veliký problém. Druhým extrémem je Big Stopper od firmy LEE, který také prodlužuje expozici o 10 EV a na rozdíl od B+W táhne pro změnu do modra.
Můj problém s barevným posunem je z větší části eliminován tím, že mnoho mých dlouho expozičních fotografií je ve výsledku černobílá. V takovém případě mi změna barevnosti vůbec nevadí. Ale jsou případy, kdy barva hraje ve fotografii důležitou roli a pak se s vyvážením barevného posunu mořím často i hodně dlouho. Z čehož vyplývá, že filtr bez jakéhokoliv posunu by byl pro každého fotografa ideálem. S novou dvoutisícovkou od VFFOTO jsme od ideálu ještě poměrně daleko a barevný posun je srovnatelný s B+W 1000x, ale musíme brát v potaz, že dvoutisícovka je o stopu silnější filtr, tedy vychytat skutečnou barevnou neutrálnost je obtížnější.
Abych jen nechválil
Proti filtru samotnému nemohu říct křivého slova. Tak se zaměřme na krabičku. Je pěkná, vypadá luxusně, ale pro mě to je paradoxně jediná slabina perfektního produktu. Bílý matný povrch fotograf krajinář prakticky okamžitě zašpiní. Navíc je jinak velká, než takové ty obyčejné průhledné plastové. Po desetidenní výpravě do Bretaně jsem vyměnil, problém vyřešen.
Fotografie při kterých jsem používal ND filtr 2000x VFFOTO GS
Při fotografování na vyhlídce Top of the Rock v New Yorku jsem měl štěstí na krásné mraky, které ale putovaly po obloze velice pomalu. Abych dosáhl efektu rozmazání, potřeboval jsem velice dlouhý čas 240 vteřin.
Empire State Building z vyhlídky Top of the Rock
100% výřez z původní barevné fotografie - Na výslednou černobílou fotografii se podívejte výše.
U kláštera Le Mont-Saint-Michel nás na našem bretaňském workshopu zastihly ideální podmínky pro zkoušení dlouhých expozic. Rozptýlené dopolední světlo, těžké mraky a mlžný opar nad mořem. Oblaka se při každém pokusu poskládají vždy trošku jinak, takže je určitě dobré záběr několikrát opakovat.
100% výřez z původní barevné fotografie - Na výslednou černobílou fotografii se podívejte výše. Ohnisko 16 mm způsobuje mírné kácení kláštera, které jsem ve výsledné fotografii korigoval.
Závěr
Někdy se mi hodí, když je obraz barevně posunutý do modra (LEE Big Stopper) nebo do červena (VFFOTO 2000x nebo B+W 1000x), jindy preferuji pro výchozí raw barevnou neutrálnost (B+W 64x), aby se s barvami lépe pracovalo. Fotograf se v krajině musí rozhodovat podle podmínek a variabilita filtrů je důležitá. Proto si VFFOTO dvoutisícovka získala plným právem místo v mém fotografickém batohu. Neřeknu Vám, zda je tento filtr lepší nebo použitelnější než B+W nebo Big Stopper. Takové porovnání pro mě ani nemá význam, používám je všechny dle aktuální potřeby, některé více, některé méně. Ale pokud byste se spíše ptali otázkou koupit nebo nekoupit, pak jednoznačně doporučuji koupit!
Související články
- Proč používat neutrální šedé filtry?
- Jak změřit čas dlouhé expozice?
- 10 rad pro fotografování s dlouhou expozicí
- Typy neutrálně šedých filtrů
- Fotokurz dlouhá expozice ve staré Praze