Proč používat neutrální šedé filtry?

Často se mě začínající fotografové ptají, k čemu je a na co všechno lze využít neutrální šedý filtr. V následujících bodech tedy shrnu možnosti použití, které by Vás však nijak neměli limitovat v kreativitě Vašich vlastních originálních dlouhoexpozičních fotografických projektů.

Rozmazané mraky

Bez silného šedého filtru nikdy nedocílíte dlouhé expozice přes den. Ať se budete snažit sebevíc, tak Vám clona f22 a ISO 50 (nejextrémnější hodnoty, které na většině fotoaparátů můžete nastavit) nedá při slunečném počasí ani vteřinovou expozici. Pro rozmazané mraky za světla, tedy filtr nasadit musíte. Potom již závisí jen na síle větru, směru pohybu mraků a tmavosti/světlosti mraků.

POZOR! Dobrou fotografii nedělají rozmazané mraky, ale vhodná kombinace motivu, podmínek a kompozice.

Staroměstské věžeStaroměstské věže - Letní podvečer byl podmračený a velice větrný. Dlouhou expozicí jsem dodal mrakům dynamiku a vyhladil vodní hladinu, na které se efektně odrážejí nábřežní věže. (B+W 1000×, 2 minuty, f8.0)

Voda na dlouhý čas

Co udělá dlouhý čas s vodou? Dle délky expozice a klidu/neklidu vodní hladiny bude voda vyhlazená a zmenší se počet rušivých prvků v obrazu. Jedná-li se o stojatou vodu, bude hladina působit spíše jako led, budete-li snímat tekoucí vodu, pak se její průzračnost poněkud zmatní a nebudou vidět kapky a menší vlnky v peřejích a splavech. Někdy lze delších expozic v řádech vteřin dosáhnout u temných lesních hluboko zaroklených potoků i bez použití filtrů. Vhodné jsou pro takové fotografování zamračené a uplakané melancholické dny.

Hluboké údolí podzimní KameniceHluboké údolí podzimní Kamenice - Temný podzimní den a hluboká rokle řeky Kamenice, kdy časy expozice vycházely v řádech vteřin i bez nasazených filtrů. (Polarizační filtr, 2 vteřiny, f11.0)

Jak z fotografie vymazat lidi

Na turisticky frekventovaném místě může být často nasazení neutrálního šedého filtru jediný způsob, jak z fotografie lidi odstranit. Jak to funguje? Senzor fotoaparátu snímá vybranou scénu např. jednu minutu. Pokud před fotoaparátem projde člověk, tak fotografujete 59 vteřin stále stejné místo a 1 vteřinu toho člověka. Výsledek je takový, že člověk na fotografii nebude vůbec vidět. Se zmenšením poměru fotografování zvoleného místa a člověka (např. 30 vteřin a 30 vteřin, kdyby se na jednom místě zastavil) vznikají poloprůhlední duchové a šmouhy. Pokud tedy chcete lidi vymazat, měli by se vám před objektivem stále pohybovat a nezastavovat se. Praxe pak často bývá velice vtipná :-)

Prašný most u Pražského hraduPrašný most u Pražského hradu - Během mé dlouhé expozice prošlo po v záběru několik lidí, a protože se nezastavovali, nejsou na fotografii vůbec vidět. (B+W 1000×, 2,5 minuty f8.0)

Dynamika ve fotografii

V minulém odstavci jsme si řekli o úplném vymazání pohybujícího se objektu z fotografie. Někdy objekt ale nechci vymazat zcela, jen rozmazat. Rozmazáním dodám zdání dynamiky, zdání pohybu. Většinou se tyto objekty pohybují přeci jen o něco rychleji než mraky (lidé, auta, padající listí atd.), a proto nepoužívám zdaleka tak extrémní neutrálně šedé filtry, postačí i slabší varianty. Na rozmazání jedoucího auta Vám stačí časy okolo půl vteřiny. Pak již záleží jen na Vás, jak moc jej budete chtít rozmazat.

Obrácená varianta rozmazání pohybujícího se objektu v rámci statické scény je tzv. panning, tedy co možná nejostřejší zachycení pohybujícího se objektu s rozmazaným okolím. Tohoto efektu dosáhnu tak, že fotoaparátem fixuji pohybující se objekt a tímto pohybem rozmazávám jeho celou ostatní scénu.

Richterova vila v PrazeRichterova vila v Praze - (B+W 8×, 1/8, f11.0)

Prodloužení extrémně krátkých časů

Představte si, že fotografujete se starším filmovým fotoaparátem (a zkouší tak dnes, ve věku digitální fotografie, fotografovat paradoxně čím dál tím více fotografů). Fotografujete za slunečného dne na extrémně nízkou clonu f1.4 pro docílení co nejmenší hloubky ostrosti. Změříte si expozici a při nastavené cloně Vám vychází čas 1/2000. To není nic zvláštního, jenomže ten Váš fotoaparát má třeba nejkratší možný čas, který můžete nastavit 1/500. Tak a jste v háji. Musíte tedy buď zvýšit clonu, což nechcete, a nebo nasadit šedý filtr, který prodlouží tuto extrémně krátkou dobu expozice na expozici, kterou Váš fotoaparát již zvládne.

Příliš světla a extrémně malá clonaPříliš světla a extrémně malá clona - autorem fotografie je kamarád fotograf Jan Oplatka http://www.hopla.dphoto.com (B+W 8×, 1/400, f2.8)

Související články

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace