10 rad pro fotografování s dlouhou expozicí
Chystáte se vyzkoušet fotografování s dlouhou expozicí? Nebo jste již vyzkoušeli a nedopadlo to zrovna valně? Pak je tento článek přesně pro Vás. Může Vám ušetřit hodně času, protože Vám předkládá praktické rady, jak se vypořádat s problémy, které s sebou dlouhá expozice přináší.
1) Čím větší filtr, tím lepší
Šroubovací filtry musí mít závit stejný nebo větší než je závit objektivu. Pokud je závit stejný, našroubujete filtr přímo na objektiv. Pokud je závit filtru větší, budete potřebovat redukci, ale určitě to není na škodu. Kdybyste měli filtr menší, viděli byste jej v záběru a to je většinou nežádoucí :-) Důležitá je také tloušťka filtru resp. jeho obroučky. Na širokých ohniscích se Vám může stát, že budete mít rohy tmavší (někdy i zcela černé). Způsobuje to právě zmiňované široké ohnisko, které s trochou nadsázky „vidí až za roh“ a do obrazu snímáte i stín obroučky filtru nebo přímo obroučku. Filtr s širším závitem by Vám to na stejném ohnisku neudělal. V tomto případě, ale funguje čistý pragmatismus a ten nám říká, že větší filtr je o dost dražší, takže se většinou spokojíme s filtrem stejného průměru, jako má Váš nejčastěji používaný objektiv.
Širokoúhlé pohledy s neutrálně šedým filtrem - S dostatečně velkým neutrálně šedým filtrem se nemusíte bát (většinou) nežádoucí vinětace ani při extrémně širokoúhlých záběrech.
2) Zakryjte hledáček
Pokud máte již nějaké zkušenosti s fotografováním na dlouhou expozici, tak jste si občas mohli všimnout, že se Vám přes fotografii táhne podivný pruh nebo i více pruhů. Tyto pruhy bývají výrazně světlejší nebo barevně zcela rozdílné od okolní plochy fotografie. Ve většině případů tento defekt zcela zničí výslednou fotografii. Tyto pruhy se druhotně opravují velice složitě. A příčina? Svítí Vám do hledáčku! Svítí-li přímo zezadu, budou pruhy velmi zřetelné. Částečně záleží i na typu použitého filtru a délce expozice. Řešení je zcela prosté, zakrývejte si při dlouhých expozicích hledáček, klidně jen otevřenou dlaní.
3) Používejte pevný stativ a kabelovou spoušť
Není většího zklamání při pohledu na fotografii, která je neostrá rozhýbáním. Takovou chybu většinou zjistíte až doma a již nelze v daných podmínkách snadno expozici opakovat. Stačí opravdu nepatrné šťouchnutí do stativu během exponování a neštěstí je na světě. Proto důkladně dbejte na ukotvení stativu a používejte kabelovou spoušť. Pokud to Váš fotoaparát umožňuje, používejte funkci předsklopení zrcátka.
Extrémní vítr - Pro extrémně větrné podmínky budete potřebovat pro dlouhou expozici pevný a stabilní stativ.
4) Vypněte stabilizaci objektivu
Stabilizace objektivu je vhodná pro fotografování z ruky a na pomezí časů, které z ruky udržíte, a které již nikoliv. Při dlouhé expozici vždy používáte stativ a použití stabilizace tak ztrácí smysl. Stabilizace na stativu slouží pouze k rychlejšímu vybití akumulátorů.
5) Používejte manuální ostření
Neutrální šedý filtr pro dlouhé expozice je ve své podstatě téměř neprůhledné černé sklo. Fotoaparát potřebuje pro správné zaostření dobře rozpoznat objekt, na který ostří. Pokud se mu to v krátkém časovém úseku nepodaří, začne hledat v celém svém rozsahu a většinou se mu nepodaří zachytit vůbec nic. Přepněte tedy na manuální ostření, zaostřete na objekt, který byste rádi měli ostrý a teprve poté našroubujte neutrální šedý filtr. Dávejte pozor, abyste si zaostřením již nepohnuli. Pokud obsahují funkce Vašeho fotoaparátu, funkci Liveview, otestujte jí i s našroubovaným filtrem. Většinou je na displeji vidět daleko více detailů než v hledáčku.
Přepněte raději na manuální ostření - Nemusí být ani noc a úplná tma a stejně se automatické ostření fotoaparátu bude se sílou filtru prát. Zaostřete si raději manuálně ještě předtím, než filtr na objektiv nasadíte.
6) Zkoušejte různé časy
Při používání dlouhých expozic musíte být trpěliví. Smiřte se s tím, že za deset minut nestihnete vyfotografovat 10 různých motivů. Dlouhá expozice Vám vytvoří obraz, který nevidíte pouhým okem a tak se pokusy a omyly musíte dopracovat ke zkušenosti. Po stovkách nasnímaných fotografií již dokážete odhadnout, jak dlouhý čas daný motiv potřebuje, jaký bude nejlepší a nejvhodnější. K této zkušenosti se dopracujete, když budete fotografovat stejné místo na 30 vteřin, poté hned na minutu a poté třeba na čtyři minuty. Rozdíly uvidíte většinou již na displeji. Rozhodně je lepší mít na kartě různé varianty téhož, než až doma zjistit, že jste zvolili špatnou délku expozice.
Fotografování moře - Velmi dlouhý čas Vám (pokud je to Váš záměr) vyhladí i velké mořské vlny a vytvoří mezi kameny snovou atmosféru.
7) Dvakrát měř, jednou řež
Digitální technologie Vám umožňuje rychlou a snadnou kontrolu naexponovaného snímku. Ihned víte, zdali je vše v pořádku nebo jste fotografii podexponovali nebo naopak exponovali příliš dlouho. Okamžitě můžete Vaší chybu napravit. Ale pozor! Často nastane situace, kdy na Vaši několikaminutovou expozici máte skutečně jen jeden pokus. Stává se to na přelomu dne a noci, kdy světla rychle přibývá, resp. ubývá a druhý pokus již nebude mít takovou atmosféru, kterou byste do své fotografie rádi dostali. V takových chvílích se skutečně vyplatí obětovat pár vteřin navíc a spočítaný čas si ještě jednou zkontrolovat.
8) Vyberte vhodný filtr
Typů neutrálních šedých filtrů je nespočet a liší se nejen intenzitou ztmavení, ale také samozřejmě kvalitou, cenou, barevností (protože víceméně žádný z neutrálních filtrů není skutečně neutrální), konstrukcí atd.
Za filtr vhodný pro dlouhou expozici můžeme považovat již takové sklo, které prodlužuje expozici o 6 EV. Takový filtr bývá označován také číslem 64×, to znamená, že čas 1 vteřina prodlouží na 64 vteřin. Nevyužijete jej, ale přes den, na to je příliš slabý. Silnější filtry jsou označeny číslem 1000× a prodlužují expozici o 10 EV.
Dostatečnou kvalitu, kterou mám odzkoušenou, a kterou mohu doporučit, produkují firmy B+W nebo LEE. B+W vyrábí filtry šroubovací a LEE zásuvné. Zásuvné filtry mají výhodu v tom, že se s nimi lépe manipuluje, ale musíte k nim mít navíc držák filtrů. Vše má své pro a proti. Ukázkami využití, manipulace a konkrétním porovnáním jednotlivých neutrálních šedých filtrů se budu zabývat v příštím článku.
9) Přes den s filtrem v noci bez
Chcete si vyzkoušet snímání dlouhé expozice a nechce se Vám kvůli tomu zatím kupovat drahý filtr? Zkuste si to v noci. Časy vycházejí dostatečně dlouhé, a když trochu přicloníte, dostanete se určitě i do řádů minut. Pokud budete fotografovat ve městě, tak Vám délku expozice bude nejvíce ovlivňovat veřejné osvětlení. To je často velkým problémem a zvládnout po technické stránce noční fotografii není úkol na pár hodin. V krajině můžete využít pohybu hvězd nebo nasvícení objektu měsícem. Nezdá se to, ale občas svítí skutečně hodně.
Noční fotografování na Vltavě - Při nočním snímku nelze použít silný neutrálně šedý filtr, protože byste nad jednou expozicí proseděli celou noc.
10) Bez pravidel to jde nejlépe
Dlouhá expozice je metoda fotografování a ještě nikdy žádná metoda neudělala za nikoho skvělou fotografii. Skvělé fotografie vznikají ve Vaší hlavě a metody využíváte k realizaci svých plánů. Nečekejte, že z Vás dlouhoexpoziční fotografie bezbolestně udělají fotografa. Stejně jako každá tvůrčí cesta, kterou se vydáte, i tato cesta bolí, je náročná a složitá. Nedbejte na pravidla, vymýšlejte nové postupy, hledejte nové motivy, jen tak máte naději, že digitální svět nezaplavíte obrázky, kterých je všude na internetu spousta.
Související články
- Typy neutrálně šedých filtrů
- Jak změřit čas dlouhé expozice?
- Proč používat neutrální šedé filtry?
- Neutrální šedý filtr 2000x od VFFOTO
- Fotokurz dlouhá expozice ve staré Praze